همایش‌ها و رویدادها
مسابقه بزرگ ایران بدون سل

1393/1/17 يكشنبه

استفاده از بسیج های اطلاع رسانی، یکی از راهبردهای دنیا در جهت افزایش سواد سلامت جامعه است. از سوی دیگر آموزش مبانی سلامت توسط ابزار رسانه انجام میپذیرد. وظیفه متولیان آموزش سلامت، برنامه‌ریزی و استفاده بهینه از رسانه‌های ارتباط جمعی برای ارتقای سلامت است. رسانه‌های گروهی در بالا بردن سطح اطلاعات و آگاهی های مردم و دریافت خدمات بهداشتی مؤثر و مناسب و استفاده از آنها نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. حمایت رسانه‌ها، به عنوان یک راهبرد ارتقای سلامت محسوب می‌شود. در واقع رسانه‌های گروهی می‌توانند در زمینه ارایه اطلاعات و آگاهی در مورد سلامت به جامعه، به ویژه در زمینه‌های ارتقای سلامت، پیشگیری، آموزش در زمینه عوامل مخاطره‌آمیز و اطلاعات در زمینه‌های مربوطه مشارکت کنند.

قابلیت های بیشمار رسانه های مختلف در فرهنگسازی و جایگاه این رسانه ها در زندگی انسان امروزی، نکته بسیار مهمی است که دست اندرکاران اداره سل را بر برنامه ریزی هدفمند بر استفاده حداکثری از این ابزار واداشته است. نگاهی به برنامه های اخیر سازمان بهداشت جهانی بر مبانی آموزش و ارتقای سلامت و تاکید اخیر این سازمان بر توسعه مبانی ارتقای سلامت، دست اندرکاران نظام سلامت کشور ما را نیز، لاجرم به تبعیت از این برنامه ها سوق میدهد. برنامه هایی که بن مایه و اساس آن را تبیین مفاهیم آموزشی، آن هم با تاکید بر رسانه های مختلف، توجه به نقش جامعه و سیاستمداران و ایجاد ظرفیت های فرانظام سلامت از طریق فراهم آوردن بسترهای نوین ارتباطی شکل میدهد.
در طی چند دهه گذشته، آموخته‌های زیادی در زمینه نقش رسانه‌ها در آموزش و ارتقای سلامت به دست آمده است. رسانه‌ها می‌توانند ابزار قدرتمندی برای آموزش گستره‌ای از مهارت‌های اجتماعی و شناختی باشند. طبق برآوردها، جوانان زیر بیست سال به طور میانگین یک سوم زمان بیداری خود را با وسایل ارتباط جمعی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم می‌گذرانند. ارتباطات و رسانه‌های جدید بزرگترین مولد رشد ناخالص ملی کشورها بوده و 70 درصد رشد ناخالص ملی را به خود اختصاص می‌دهند.
در دو دهه اخیر، فناوری نوین ارتباطات و اطلاعات با دگرگون ساختن ابزارها و شیوه‌های تولید و انتشار اطلاعات و همچنین فراهم آوردن بستر تبادل و نشر آسان و گسترده اطلاعات موجب تحولات بنیادین در رسانه‌ها و ابزارهای اطلاع رسانی و آموزش جامعه گردیده است. ابزارهای حاصل از این فناوری نوین، از سویی شیوه‌های پدید آوردن و نشر بسیاری از آثار را دگرگون ساخته و از سوی دیگر رسانه‌ها و اشکال تازه‌ای از آثار را پدید آورده است که تا سال‌های پایانی قرن گذشته میلادی، سرعت و وسعت دامنه انتشار، جذابیت، تنوع و حجم محتوای قابل انتشار توسط آنها در تخیل ارباب رسانه‌ها نیز نمی¬گنجیده است. استفاده از این ظرفیت و برنامه ریزی برای استفاده از رسانه های مدرن، از جمله مباحث مهم در انجام بسیج های اطلاع رسانی است و در این طرح، همزمان از ظرفیت پیام کوتاه، ایمیل، شبکه های اجتماعی و وبلاگ ها در راستای آموزش و اطلاع رسانی استفاده خواهد گردید.
اهداف طرح:
  • توسعه دانش، نکرش و زمینه سازی تغییر رفتار جامعه در قبال بیماری سل
  • استفاده از ظرفیت تمامی رسانه ها بصورت هم زمان در امر آموزش
  • توسعه مبانی پیشگیری از سل در رسانه های دیجیتال و شبکه های اجتماعی
  • ایجاد بانک اطلاعاتی شرکت کنندگان و ارسال دایمی خبرنامه های آموزشی
  • ایجاد بستر آموزش الکترونیکی در رابطه با بیماری سل
  • ایجاد بسیج اطلاع رسانی آموزش و فرهنگسازی
  • کاهش بار بیماری و افزایش سواد سلامت جامعه
برنده اصلی این طرح، همه کسانی هستند که در آن شرکت می کنند. زیرا هدف این مسابقه، همراهی با مردم برای کسب دانش و مهارت لازم به منظور پیشگیری از ابتلا به سل و کمک به حفظ سلامت آن هاست. بنابراین، باید تلاش کنیم تا سل را از کشور و شهر و روستا و محله و خانه مان بیرون کنیم.

اطلاعات بیشتر و شرکت در مسابقه