تازه ها
اشخاصی که از قبل دچار اختلالات اضطرابی بوده‌اند، در شرایط بحران، اضطراب بیشتری را تجربه می‌کنند.

1398/12/27 سه‌شنبه

به گفته محمدرضا یوسفی، کارشناس سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، عدم اطمینان و بزرگ نمایی خطرات از ویژگی های افراد مضطرب است. وی افزود که اشخاصی که از قبل دچار اختلالات اضطرابی بوده اند، این روزها که خیلی ها اضطراب ابتلا به ویروس کرونا را دارند؛  اضطراب بیشتری را تجربه می کنند.

یوسفی، بیان کرد: اضطراب، واکنش طبیعی به شرایط سخت و تهدید آمیز است، اما اگر شدید و طولانی شود و رنج ایجاد کند، زندگی را مختل می کند. وی ادامه داد که اضطراب می تواند روی سیستم ایمنی تأثیر منفی داشته باشد و بدن را در برابر بیماری ها تضعیف کند.

این کارشناس سلامت روان، با بیان اینکه گاهی نیز اضطراب باعث رفتارهای ناکارآمد می شود، برای مثال: ممکن است باعث شود مکرر اخبار اشتباه یا ناخوشایند را برای هم ارسال کنیم و پیام های درست و دستورالعمل های علمی را ندیده بگیریم؛ گفت: کارهایی که فرد مبتلا به اضطراب انجام می دهد و چرخه اضطراب خودش و دیگران را بیشتر می کند، جستجوی مداوم خبر در رسانه ها و شبکه های اجتماعی نامعتبر است.

چگونگی برخورد با اضطراب ناشی از ابتلا به بیماری

کارشناس سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، توصیه های زیر را برای کاهش اضطراب ناشی از این بیماری توصیه کرد:

*   دست هایتان را مکرر بشویید. این مؤثرترین روش برای پیشگیری از این بیماری است.

*  به دنبال اطلاعات دقیق باشید و این اطلاعات را از منابع معتبر مثل سازمان جهانی بهداشت، وزارت بهداشت و پورتال های دانشگاه های علوم پزشکی بگیرید. می توانید سوالات خود را از سامانه سلامت با شماره 190 بپرسید. البته نیازی نیست بیش از روزی یک یا دو بار اخبار را چک کنید.

*   قبل از بازنشر اخبار و اطلاعات، از درستی آن مطمئن شوید. انتشار اخبار نادرست، اضطراب اطرافیان شما و جامعه را بی دلیل زیاد می کند.

*  بدانید این اولین و آخرین بیماری واگیردار و همه گیر نیست. کُشنده ترین بیماری نیز نیست. شاید جالب باشد که بدانید از هر 100 نفری که مبتلابه این بیماری می شوند، دو نفر ممکن است که جانشان را از دست بدهند. در ضمن بعضی از بیماری ها که چندان جدی گرفته نمی شود، مرگ و میر بالایی دارند. برای مثال، سالانه بیش از یک میلیون نفر در جهان به علت ابتلا به سل جان خود را از دست می دهند.

*   اگر برای رعایت ایمنی، ساعات طولانی در منزل هستید، سعی کنید در خانه فعال باشید و بیکار نمانید. تحرک کافی  داشته باشید و حتی در خانه ورزش کنید.

*  برای قدم زدن و پیاده روی، به مکان های خلوت یا طبیعت بروید و خود را مدت طولانی در خانه حبس نکنید.

*  با دوستان و اطرافیان خود صحبت کنید. صحبت در مورد نگرانی ها به بهتر شدن حال شما کمک می کند، ولی صحبت های خود را به اخبار کرونا ویروس محدود نکنید.

*  سعی کنید بر مواردی که روی آن کنترل دارید، تمرکز کنید. از روش هایی که قبلاً برای کاهش اضطراب و استرس شما موثر بوده استفاده کنید. برای مثال روش های آرام سازی را به کار ببرید. خود را سرگرم کنید، فیلم تماشا کنید و یا هر فعالیت لذت بخشی که شما را آرام می کند، انجام دهید.

یوسفی، در پایان توصیه کرد که اگر احساس می کنید تحت فشار زیادی هستید، یا انجام کارهای روزمره برای شما سخت شده است، حتما با پزشک، روانپزشک یا روانشناس مشورت کنید.

 http://www.qums.ac.ir