تازه ها
دستورالعمل و راهنمای آموزش مدیریت استرس ناشی از ویروس کرونا در جمعیت عمومی

1399/1/5 سه‌شنبه

به گفته محمدرضا یوسفی،کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت استان قزوین راهنمای آموزشی مدیریت استرس ناشی از ویروس کرونا در جمعیت عمومی برای گروه هدف مراقبین سلامت و بهورزان از طرف دفتر سلامت روان وزارت متبوع جهت ارائه خدمت به عموم مردم ابلاغ شد. این کارشناس اذعان داشت در این بسته ضمن اشاره به علایم و نشانه های استرس ناشی از کرونا ویروس،به اقدامات و توصیه هایی برای کمک به دیگران نیز با هدف کاهش فشار روانی و استرس ناشی از این بیماری توسط بهورزان و مراقبین سلامت اشاره شده است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت استان  تأکید نمود، همانطور که می دانید این روزها خیلی از افراد جامعه به دلیل ترس از ابتلا به ویروس کرونا دچار اضطراب، بی قراری، دلهره، ترس از بیمار شدن و یا نگرانی از مرگ خودشان و یا عزیزانشان می شوند. به یاد داشته باشیم بروز این علایم و واکنش‌ها در افراد طبیعی است اما در مواردی که شدت این علائم منجر به زجر روانی شدید و افت عملکرد افراد می‌شود؛ نیاز به دریافت خدمات سلامت روان وجود دارد. در ادامه یوسفی به سوالاتی در زمینه محتوای دستورالعمل ابلاغ شده از طرف وزارت متبوع جهت گروه هدف مراقبین سلامت و بهورزان پاسخ داد که در زیر به آن می پردازیم.

  1. علائم و نشانه‌ها‌ی استرس در شرایط بحران که آگاهی از آنها برای مراقبین سلامت و بهورزان در ارائه خدمت به عموم مردم لازم است،چیست؟

یوسفی بیان نمود، ترس از ابتلا به بیماری، حرف زدن مکرر در مورد بیماری، چک کردن مکرر علائم و نشانه‌ها‌ی جسمی ‌مثل: (تب، درد، تنفس، سرفه کردن و غیره…) کاهش توجه و تمرکز، دلشوره، بیقراری، کلافه بودن، اضطراب، بی‌حوصلگی، کاهش اشتها، بدخوابی و یا کم خوابی، تپش قلب، احساس نا امیدی و غمگینی، اشتغال ذهنی در مورد مرگ خود و یا نزدیکان از علامت های کلیدی در مورد علایم و نشانه های استرس در شرایط بحران می باشد.

  1. چه افراد یا گروه هایی در شرایط فوق، بیشتردر معرض آسیب روانی هستند؟
  • افرادی که سابقه بیماری روانپزشکی دارند مثل: اختلالات اضطرابی، اختلال افسردگی، اختلال وسواسی و یا اختلالات خلقی
  • افرادی که سابقه بیماری های مزمن جسمی مثل دیابت، سرطان، تیروئید و  .... دارند.
  • افرادی که مصرف کننده مواد، الکل و یا محرک ها هستند.
  • زنان و کودکان بی سرپرست یا بد سرپرست
  • سالمندان به ویژه آنهایی که تنها زندگی می کنند.
  • کودکان و افرادی که در این حادثه یا حوادث مشابه ی  اخیر چون زلزله، سیل و... اعضای خانواده و یا نزدیکانشان را از دست داده اند.
  1.  برای کمک به دیگران و ارائه خدمت به عموم مردم، چه توصیه های باید توسط بهورزان و مراقبین سلامت به عموم مردم ارائه گردد؟
  • قبل از هرچیز مراقبین سلامت و بهورزان به مراجعین تاکید نمایند که اطلاعات و دانسته‌ها‌ی خود را در مورد ویروس کرونا کامل کنند و اطلاعات خود را از منابع معتبر علمی ‌از قبیل کانال‌ها‌ و سایت‌ها‌ی مرتبط با وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها‌ی علوم پزشکی بدست آورند.
  • مراقبین سلامت و بهورزان به عموم مردم تاکید نمایند که برای پیشگیری از فرسودگی و خستگی روانی، به تغذیه، استراحت به موقع، خواب کافی و انجام فعالیت هایی که در آن ها ایجاد لذت و آرامش می کند توجه جدی داشته باشند.
  • در نهایت به نکات و دستورالعمل های بهداشتی تاکید کرده و اجرای آن را به همگان توصیه نمایند.

  1. بهورزان و مراقبین سلامت در برخورد با مراجعین باید چه نکاتی را بیش از همه رعایت نمایند؟

یوسفی در پاسخ به این سوال و در خطاب به کلیه مراقبین سلامت و بهورزان تاکید نمود که توصیه های زیر را در برخورد با مراجعین جهت کاهش استرس ناشی از کرونا ویروس جدید جدی گرفته و عملیاتی نمایند :

  • اجازه دهید افراد در مورد ترس ها و نگرانی های که دارند حرف بزنند. به صحبت های آنها فعالانه گوش دهید و به مراجعین فرصت دهید در مورد هیجانات خود صحبت کنند.
  • از هرگونه برچسب زدن و یا پیش داوری در مورد وجود اختلال روانی در افراد پرهیز کنید.
  • به آنها بگویید که تجربه ترس و نگرانی با توجه به اتفاقی که افتاده و اخبار و اطلاعاتی که می شنوند غیرطبیعی نیست.
  • به افرادآموزش دهید که از چک کردن مداوم اخبار و اطلاعات مربوط به این بیماری یا هر بیماری دیگری که ممکن است ذهن شان را درگیر کند تا حد امکان پرهیز کنید. زیرا این کار میزان نگرانی و استرس شان را افزایش می‌دهد.
  • از آنها بخواهید که از انتشار اخبار منفی که باعث افزایش استرس و نگرانی خودشان و دیگران می شود خود داری کنند.
  • به افراد توصیه کنید، سبک زندگی سالم خود را داشته باشند. مانند انجام کارهای روزانه در منزل و بیرون از منزل، فعالیت های سرگرم کننده مثل دیدن فیلم ها، دعا و نیایش، ورزش، موسیقی، گفتگو با دوستان، بستگانی که به انها آرامش می دهد.
  • به افراد یاد آوری کنید وقت بیشتری برای با هم بودن اعضای خانواده و به ویژه با کودکان صرف کنند.
  • به مراجعین توصیه کنید که به هیچ وجه برای کاهش استرس، اضطراب و دلشوره و بی قراری خود از الکل، موادمخدر و یا داروهای آرام لخش بدون دستور پزشک استفاده نکنند.
  • با کودکان متناسب با سن‌شان در مورد علایم و نشانه های این بیماری صحبت کنند. و شیوه های خود مراقبتی را به کودکان آموزش دهند و از دادن اطلاعاتی که منجر به افزایش نگرانی آن‌ها می‌شود، مانند تعداد مبتلایان و مرگ ناشی از این بیماری و کمبودهای بهداشتی درمانی خوداری کنند.
  • به مراجعین آموزش دهید با دیدن افرادی که دچار ترس و اضطراب ناشی از ویروس کرونا هستند، آنها را مسخره و یا تحقیر نکنند، چون این رفتار باعث شدت گرفتن و افزایش استرس و اضطراب فرد می شود.
  • به مراجعین توصیه کنید در صورتیکه که علائم بی قراری، اضطراب، دلشوره، ترس و... در آنها ادامه داشت و یا قادر به تحمل آن نبودند به نزدیکترین ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمانی مراجعه کنند و از پزشکان، کارشناس سلامت روان کمک بگیرند.
  • چنانچه مشاهده کردید میزان نگرانی و تنش افراد بالا است، حتما پرسشنامه غربالگری سلامت روان را برای آنها انجام تکمیل کنید.
  • در صورتیکه نتیجه غربالگری مراجعین شما در این شرایط خاص ( به علت ترس از ابتلا به ویروس کرونا) مثبت شد، آنها را برای دریافت خدمات به کارشناس سلامت روان ارجاع دهید.

یوسفی در پایان اشاره نمود که کارشناسان سلامت روان مراکز خدمات جامع سلامت در سطح استان آماده ارائه خدمات روانشناختی به مراجعین در ایام نوروز و بعد از آن در زمینه مدیریت استرس ناشی از کرونا ویروس جدید می باشند.

http://www.qums.ac.ir