تازه ها
اثرات مثبت اطلاع‌رسانی دقیق و منظم در جامعه، از اثرات منفی آن بسیار بیشتر است.

1399/1/10 يكشنبه

دکتر لادن محمدی‌زاده،رئیس‌گروه سلامت روان مرکز بهداشت استان عنوان نمود یکی‌از مهمترین دلایل اضطراب افراد، ابهام و غیرقابل ‌پیش‌بینی بودن شرایط در مواقع حساس و بحرانی است. در سبک مدیریتی جامعه ما ترسی فراگیر از انتشار اطلاعات وجود دارد. در حالی که شواهد نشان می‌دهد اثرات مثبت اطلاع‌رسانی دقیق، از اثرات منفی آن بسیار بیشتر است. تا آنجا که امکان‌پذیر است اطلاعات دقیق را به‌موقع در اختیار تیم قرار دهید و با آنها در مورد شرایط صادق باشید و از در اختیار گذاشتن اطلاعات ضروری به‌دلیل برخی ملاحظات ناروا امتناع نکنید. همچنین از اطمینان بخشی نابجا که ممکن است موجب بی‌اعتمادی شود، پرهیز کنید.
ایشان در ادامه و خطاب به مدیران و مسئولین سلامت استان پیشنهاد کرد: رعایت نکات زیر را با هدف کاهش تنش و مدیریت بحران را در دستور کار خود قرار دهند:  

•    فرهنگ حمایت و کار تیمی را تقویت کنید. افرادی که با آنها کار می‌کنید را بشناسید. حال آنها را بپرسید.  از آنها در مورد نگرانی هایشان سؤال کنید و اگر راحت بودید در مورد نگرانی‌های خود نیز به آنها بگویید. صحبت‌های خود را به موضوع بحران و کار محدود نکنید و درمورد موضوع‌های دیگری نیز صحبت کنید.  
•    هر یک از افراد تیم شما به شکل متفاوتی به استرس و بحران واکنش نشان می‌دهند و اکثر واکنش‌ها طبیعی است. به آنها برچسب ضعیف بودن، یا غیرطبیعی بودن نزنید. سعی کنید افرادی را که در خط اول بحران هستند و دچار اضطراب و نگرانی‌های شدیدی شده‌اند شناسایی کنید تا بتوانید به آنها کمک کنید. در مواردی که استرس افراد طولانی شده یا بر عملکرد آنها تأثیر جدی گذاشته، توصیه کنید درصورت تمایل از روانپزشک یا روانشناس کمک بگیرند و اقدامات لازم برای تسهیل این فرایند را انجام دهید. البته طبعاً اصرار نکنید. 
•    افراد معمولا هنگام استرس، با خطاهای کوچک دیگران برخوردهای بیش‌از اندازه می‌کنند، به افراد تیم خود بازخورد مثبت و صادقانه بدهید، از آنها تشکر کنید و تلاش‌شان را تشویق کنید. برخی هم سعی می‌کنند دیگران را در این شرایط به‌درست یا نادرست مقصر بدانند و این را بیان کنند. تلاش نکنید که در این موارد استدلال کنید و آنها را قانع کنید. مهم این است که نشان دهید دغدغه‌هایشان را می‌شناسید.
•    مراقب باشید که علی‌رغم شرایط بحرانی، رفتار حرفه‌ای همراه با تسلط و آرامش در برخورد با مشکلات، همکاران و بیماران داشته باشید. بخش مهمی از انگیزه و عملکرد تیم شما با مشاهده رفتار شما شکل می‌گیرد. دقت کنید که رفتار حرفه‌ای زمانی است که نقش رهبری شما نسبت به نقش مدیریتی‌تان پر رنگ‌تر باشد. 
•    رئیس‌گروه سلامت روان در خطاب به مدیران تأکید نمود از خودتان مراقبت کنید. سعی کنید لحظاتی هرچند کوتاه ذهن‌تان را از کار دور کنید. چک کردن مکرر شبکه‌های مجازی می‌تواند استرس شما را بیشتر کرده و زمان استراحت شما را که برای بازیابی توان و انرژی نیاز دارید، محدود کند. در محل کار از روش‌های ساده و قابل اجرا مانند قدم‌زدن در فضای باز برای کاهش تنش و استرس استفاده کنید. تا حد امکان برنامه معمول و روزمره قبلی خود را حفظ کنید. تا جایی که امکان دارد خواب و استراحت کافی داشته باشید. مصرف کافئین را محدود کنید و مایعات کافی بنوشید. سعی کنید برنامه منظمی هرچند کوتاه برای تماس و صحبت با خانواده و دوستان داشته باشید. 

محمدی‌زاده در آخر توصیه نمود که مدیران باید به سلامت جسمی و آرامش روانی خود نیز توجه داشته باشند. هر دو برای رهبری و مدیریت بحران بسیار لازم و ضروری است.

http://www.qums.ac.ir