خ1
85 درصد از افراد بالای 18 سال در استان قزوین، کم تحرک هستند
فاطمه ناجی، کارشناس بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین به مناسبت شعار اولین روز هفته سلامت سال 1396 با عنوان «تحرک بدنی، تفریحات سالم، فعالیت گروهی»، گفت: پیشرفت تکنولوژی و تغییر سبک زندگی، تحرک بدنی انسان را به میزان زیادی کاهش داده است. وی با این هشدار که بر اساس نتایج «نظام مراقبت عوامل خطر بیماری های غیرواگیر در سال 1395» کم تحرکی در افراد بالای 18 سال در استان قزوین، حدود 85 درصد است؛ اظهار کرد: با ورزش و تحرک، سلامتی و شادابی را به خود هدیه کنید.
 
 
کم تحرکی انسان، ناشی از پیشرفت علمی
این کارشناس بهداشتی با عنوان کردن اینکه امروزه کاهش میزان انجام کارهای سنگین و افزایش استفاده از ماشین‌آلات صنعتی، رایانه و همچنین تفریحات خانگی (مانند تلویزیون و ویدئو) سبب بی‌تحرکی طولانی مدت می‌شود؛ اظهار کرد: پیشرفت‌های علمی، انسان را از انجام فعالیت‌های سبک نیز باز می‌دارد و نمونه آن را استفاده از دستگاه‌هایی نظیر: ماشین لباسشویی، ظرفشویی، آبمیوه‌گیری و تلفن، زمینه کم تحرکی را افزایش داده است، تا جایی که حتی برای بازکردن درب پارکینگ از کنترل را دور استفاده می‌شود.
 
کودکان، گرفتار کم تحرکی
کارشناس بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین،با بیان اینکه کودکان ما که امروز، مجبورند در آپارتمان زندگی کنند و کمتر امکان فعالیت مناسب دارند، معمولاً بخش زیادی از زندگی خود را پای تماشای کارتون و برنامه‌ها تلویزیونی و بازی‌های کامپیوتری می‌گذرانند؛ هشدار داد که در آینده قطعاً مشکلات دو چندان خواهد شد.
ناجی تصریح کرد: کم تحرکی، سلامت افراد جامعه را تهدید می‌‌کند و زمینه بسیاری از بیماری‌ها از جمله: چاقی، فشارخون بالا، سرطان، پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی - عروقی است.
 
فواید فعالیت بدنی
این کارشناس بهداشتی، استحکام و سلامت استخوان‌ها و تقویت عضلات و مفاصل؛ تنظیم وزن و جلوگیری از چاقی؛ افزایش بهبود عملکرد قلب و ریه‌ها؛ کاهش اضطراب و افسردگی و تقویت اعتماد به نفس  و کاهش ریسک بیماری‌های قلب – عروقی را از فواید فعالیت بدنی دانست.
فشارخون بالا و سکته‌ها؛ کاهش احتمال سرطان کولون؛ کنترل سطح کلسترول و چربی خون؛ احساس نشاط و شادابی و افزایش طول عمر؛ دیگر فواید فعالیت های بدنی است که این کارشناس به آن ها اشاره کرد.
توصیه‌های بهداشتی برای مقابله با کم تحرکی
ناجی، توصیه هایی بهداشتی به شرح زیر برای مقابله با کم تحرکی بیان کرد:
  • در هفته، پنج روز ، حداقل به مدت نیم ساعت پیاده روی کنید.
  • ورزش‌هایی انجام دهید که وضعیت قلب و ریه را بهبود بخشد (سریع، مداوم و منظم باشد).
  • انتخاب ورزش‌های دسته‌جمعی، را شما به تداوم ورزش تشویق می‌کند.
  • شنا، پیاده‌روی، دویدن، دوچرخه سواری، کوهنوردی و تنیس، برای قلب و ریه مفید است.
  • به جای آنکه تا محل کار یا خرید از اتومبیل استفاده کنید، مقداری از مسافت را پیاده طی کنید.
  • به جای استفاده از آسانسور از پله استفاده کنید.
  • در تعطیلات به جای رفتن با اتومبیل به این طرف و آن طرف، مسافت‌هایی را پیاده طی کنید.
  • به جای نشستن در صندلی پارک‌ها، قدم بزنید.
  • به جای ایستادن و منتظر شدن برای وسیله نقلیه، مقداری از مسیر را پیاده طی کنید.
 
 
 
 
امتیاز دهی