تازه ها
نقش ریز مغذی‌ها در پیشگیری از کرونا

1398/12/28 چهارشنبه

شهروز شکری مژدهی ،کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان  قزوین، درخصوص نقش ریز مغذی‌ها در مقابله با بیماری کرونا یادآور شد: کمبود ریز مغذی‌ها و تضعیف سیستم ایمنی بدن احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی را افزایش می دهد. البته این بدین معنا نیست که مردم در شرایط موجود جامعه و شیوع ویروس کرونا به صورت وسواسی و تهاجمی به دنبال مصرف مکمل‌ها باشند بلکه باید از یک رژیم غذایی متنوعی که شامل همه گروه‌های غذایی است و ۸۰ تا ۸۵ درصد تمام مواد مغذی لازم را تامین می کند پیروی کنند.

ویتامین های محلول در چربی A،ِD ،E   و از ویتامین‌های محلول در آب  که یکی از آنها ویتامین C  است و این روزها راجع به آن خیلی صحبت می‌شود می‌توانند به سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری‌ها کمک کنند.  آخرین اطلاعات درخصوص مقدار مورد نیاز به ویتامین C در همان حدی که در غذاهای رایج، میوه و سبزیجات استفاده می‌کنیم کافی است. دریافت مکمل اضافه لازم نیست.

نگرانی‌هایی در زمینه استفاده از مکمل ویتامین C وجود دارد و سازمان WHO  نیز تاکید دارد که در هنگام ابتلاء به بیماری کرونا مصرف مکمل این ویتامین خیلی کمک کننده نیست و در برخی موارد شاید مضر هم باشد. ولی تامین ویتامین C از منابع طبیعی مانند میوه و سبزیجات چه قبل از بیماری و چه بعد از بیماری می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

با مصرف روزانه منابع غذایی حاوی ویتامین C مثل پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، کیوی و سبزی‌هایی مثل انواع کلم، گل کلم، شلغم، فلفل سبز و فلفل دلمه ای می توان مانع از ابتلا به بیماری شد. ازطرفی شست و شوی کامل مواد غذایی، سبزی و میوه و ظروف تهیه و پخت غذا هم جزو نکاتی است که باید رعایت شود.

کمبود ویتامین D می‌تواند توان ایمنی بدن را کاهش دهد. بنابر این اگر کمبود ویتامین D داشته باشیم مقابله با ویروس‌کرونا سخت‌تر می‌شود، تامین ویتامین D کافی از طریق غذا امکان پذیر نیست؛ ویتامین D به صورت سنتز پوستی در نتیجه قرار گرفتن در معرض آفتاب ساخته می‌شود ( منظور از آفتاب مستقیم، آفتابی است که بدون ابر و مانع شیشه و به صورتی است که حداقل 5 درصد بدن در معرض آفتاب قرار گیرد.)

باتوجه به بالا بودن شیوع کمبود ویتامین D سیاست‌های دولت، غنی سازی آرد، روغن با این ویتامین و مکمل یاری دانش آموزان دوره اول و دوره دوم متوسطه با پرل ویتامین D  است. استفاده ماهانه از مکمل  ۵۰ هزار واحدی ویتامین D برای تمام زنان و مردانی که کمبود ویتامین ندارند نیز توصیه می‌شود. درصورت وجود کمبود ویتامینD  مقدار دوز این ویتامین توسط پزشک تجویز می شود.

دو ریزمغذی یا ماده معدنی زینک (روی)  و سلنیوم  نیز موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند و برخی افراد کمبودی به نام کمبود حاشیه‌ای دارند. کمبود حاشیه‌ای بدین معنا است که خود فرد هیچ گونه علائمی از کمبود آن ریز مغذی را ندارد، ولی در شرایط خاصی که مواجهه می‌شود سیستم ایمنی آن به طور کامل عمل نمی‌کند.

 مصرف انواع گوشت (سفید و قرمز) منبع غنی مواد معدنی می‌باشد، باتوجه به شیوع کمبود آهن و کم خونی ناشی از فقر آهن در بانوان، اغلب آنان در زمینه کمبود آهن دارای مشکلاتی به صورت حاشیه‌ای هستند که اکثراً با نظر متخصصین نیازمند دریافت مکمل آهن در شکل های مختلف می‌باشند.

از راهکارهای دولت برای پیشگیری از کم خونی فقر آهن، مکمل یاری با قرص آهن در دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول و دوم نیز در کنار غنی سازی آرد با آهن می باشد.

 http://www.qums.ac.ir