اخبار
1
1399/3/17 شنبه دلایل مصرف سیگار در مردم متفاوت است. مردم از سیگار به‌عنوان وسیله‌ای برای تحمل استرس استفاده می‌کنند.

محمدرضا یوسفی، کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت استان درخصوص دلایل مصرف سیگار و توصیه هایی درخصوص ترک مصرف آن به ارائه توضیحاتی پرداخت و اذعان داشت دلایل مصرف سیگار در عموم مردم متفاوت است اما به طور کلی به دلایل زیر می توان در مصرف آن اشاره نمود:

1. یک دلیل به ایجاد احساس مثبت مرتبط میشود یعنی سیگار کشیدن برای تحریک، آرامش یا لذت.

  2. دلیل دیگر به کاهش احساس منفی مربوط میشود، همچنین تسکین دادن اضطراب یا تنش.

3. توجیه سوم این است که شاید سیگار کشیدن به رفتارهای عادی یا خودکار تبدیل شود که شخص آن را بدون آگاهی انجام میدهد.

  4. چهارم اینکه ممکن است شخص به کشیدن سیگار وابستگی روانی پیدا کند تا بر حالت های هیجانی مثبت یا منفی خود تسلط یابد.

یوسفی در ادامه اذعان داشت ، مردم از سیگار به عنوان وسیله ای برای تحمل استرس استفاده میکنند. سیگار کشیدن در میان نوجوانان کم سن و سال به میزان استرس در زندگیشان مربوط است. هر اندازه استرس آنها بیشتر باشد آنها بیشتر مستعد سیگار کشیدن می شوند. تقریبا همه آنهایی که سیگار میکشند، میدانند هر سیگار آنها را یک قدم به زمین گیرشدن و بیماری نزدیکتر می کند، اما نمی توانند سیگارشان را ترک کنند، این ناتوانی فقط مخصوص مردم معمولی نیست،حتی پزشکانی هم وجود دارند که در مطب به بیمارانشان تذکر می دهند از سیگار پرهیز کنند و خودشان در خلوت خود سیگار دود می کنند.یوسفی از راهکارها و توصیه های ترک سیگار نیز نامبرد که در ذیل به 9 راهکار و توصیه اشاره می نماییم :

9 توصیه برای ترک سیگار :

1. برای شروع روز مناسب را انتخاب کنید: هیچ روز کاملی برای ترک سیگار وجود ندارد اما شما میت وانید با انتخاب یک روز در آیندهای نه چندان دور که قصد دارید در آن تاریخ کشیدن سیگار را به طور کامل ترک کنید، از آن پس برنامه ریزی کنید. سعی کنید روزی را انتخاب کنید که درآن روز استرس بیش از اندازه نداشته باشید.

2. برای ترک عادت برنامه ریزی کنید: شاید چند سال به کشیدن سیگار در مواقع خاص، افراد با شرایط خاص عادت کرده باشید. درباره اوقاتی که بیشتر تمایل برای کشیدن سیگار دارید، فکر کنید و درباره شیوه رویارویی با این شرایط برنامه ریزی کنید. تغییر عادت شما به شما کمک میکند تا عادت کشیدن سیگار را ترک کنید. فراموش نکنید که شما از نظر جسمانی به نیکوتین سیگار وابسته هستید و چند روز اول قطع سیگار , سخت ترین روزها خواهد بود. عاداتی را که با سیگار کشیدن ارتباط دارد,تغییر دهید. به عنوان مثال اگر همیشه بعد از خوردن چای یا قهوه هنگام صبحانه سیگار می کشیدید، در هنگام ترک به جای آنها از آب میوه استفاده کنید.

 3. با دوستان سیگاریتان خداحافظی کنید: ترک مراوده با دوستی که شریک شما در کشیدن سیگار است، ایده خوبی است. این کار عزم شما را تقویت و اراده شما را دو چندان خواهد کرد. دوستان و خانواده خود را نیز تشویق کنید تا همراه شما کشیدن سیگار را ترک کنند. این کار موجب می شود تا انگیزه شما تقویت شود، چرا که شخص دیگری هم پیدا خواهد شد که خواهد دانست شما چه احساسی دارید.

 4. در زمان ترک سیگار، به موفقیت خود کمک کنید. مطمئن شوید که همه سیگارها، کبریت ها، فندک ها و غیره را از خانه، ماشین و محل کار خارج کرده اید. به دیگران اعلام کنید که اقدام به ترک سیگار کرده اید و در جستجوی حمایت آنها باشید. از دوستان و همکاران خود بخواهید که به شما سیگار تعاریف نکرده و در نزدیکی شما سیگار نکشید. بگویید که کشیدن سیگار را ترک کرده اید. این حمایت از جانب دوستان در دو هفته اول از ترک سیگار بزرگترین مزیت را برای شما به همراه خواهد داشت چرا که این دو هفته حساس ترین دوره است.

 5. هر بار یک روز را انتخاب کنید: زمانی که به روز ترک سیگار رسیدید، فکر نکنید که شما برای همیشه کشیدن سیگار را ترک کرده اید این موضوع موجب خواهد شد که این کار به نوعی کار خارج از اداره انسان باشد. تنها به خودتان قول دهید «امروز سیگار نخواهید کشید» و هر بار یک روز را برای قولتان در نظر بگیرید. شگفتز ده خواهید شد از اینکه ببینید این افکار کوچک چه قدر به شما کمک خواهند کرد.

 6. فعالیت داشته باشید: هر گاه احساس کردید تحریک به کشیدن سیگار در حال نمایان شدن است. با فعالیت کردن، ذهن خود را از این محرک دور کنید. احساس تأسف برای خود نداشته باشید. برخیزید و کارهایی را که در خانه یا سرکار به تعویق انداخته اید، انجام دهید و یا به فعالیت مورد علاقه خود بپردازید. به یاد داشته باشید که تحریک برای کشیدن سیگار فقط برای چند دقیقه طول خواهد کشید.

 7. آرامش داشته باشید: زمانی که کشیدن سیگار را ترک کردید، ورزش منظم نه تنها به شما کمک خواهد کرد تا تناسب اندام بهتری پیدا کنید بلکه به شما کمک خواهد کرد که آرامش داشته باشید. ورزش میتواند استرس و تنش را از شما دور کند. به صورت منظم ورزش کنید تا از نظر جسمی و روانی به شما کمک کند. اگر چند وقتی است که ورزش نکرده اید. به تدریج شروع کرده و زمان ورزش خود را در عرض چند هفته افزایش دهید. ورزش نه تنها به شما کمک خواهید کرد تا آرامش داشته باشید بلکه کمک میکند وزنتان هم تحت کنترل باشد.

8.دوباره شروع کنید: ممکن است گاهی وقتها پس از ترک سیگار در زمان استرس، دسترسی به یک سیگار تنها چیزی باشد که به شما کمک کند. همچنین ممکن است موقعیتهای خاصی مانند موقعیت های اجتماعی، مهمانی با جمع شدن در کافه وجود داشته باشند که در آنجا تحریک برای کشیدن سیگار بر شما غلبه می کند و یک یا دو سیگار می کشید. تنها به دلایلی فکر کنید که چرا تصمیم به ترک سیگار گرفته اید، اجازه ندهید تا آن دو نخ سیگار بر شما غلبه کند. به برنامه خود مراجعه کنید و دوباره شروع کنید.

 9. ناامید نشوید: ترک سیگار برای برخی از افراد دشوارتر از افراد دیگر است. درصورتی که اولین بار موفق به ترک سیگار نشده‌اید. ناامید نشوید. یک بار دیگر هم امتحان کنید، شما می‌توانید. به یاد داشته باشید که افرادی که برای مدت‌های مدیدی سیگار کشیده‌اند باید دفعات متعددی برای ترک سیگار تلاش کنند. اگر موفق نشوید، یک‌بار دیگر شروع کنید.
http://www.qums.ac.ir