اخبار
ترویج الگوی غذایی سالم با جایگزین‌های غذایی سالم

1398/10/29 يكشنبه

عطیه رزازی، رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، درخصوص ترویج الگوی غذایی سالم با جایگزین‌های غذایی سالم گفت، شرط اصلی برای داشتن یک برنامه غذایی سالم، استفاده از الگوی راهنمای هرم غذایی و رعایت دو اصل تنوع و تعادل در خوردن است. گروه‌های اصلی در هرم غذایی شامل: گروه نان و غلات، میوه‌ها، سبزی‌ها، شیر و لبنیات، حبوبات و مغزها، گوشت و تخم مرغ است غذاهایی که در هرگروه غذایی قرار می‌گیرند ازنظر مواد مغذی تا حد زیادی مشابه هم هستند و درصورت در دسترس نبودن یک ماده غذایی  می‌توان از غذاهای هم‌گروه با آن استفاده کرد.
بنا به گفته رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه، توجه به تغذیه و الگوی مصرف غذایی، آشنایی با مفهوم تعادل و تنوع و تناسب در برنامه غذایی روزانه  می‌باشد و با جایگزین کردن مواد غذایی است، استفاده از منابع غذایی موجود  نیازهای تغذیه‌ای خود را برطرف ساخت و مواد غذایی که مصرف زیادشان عامل خطر برای سوءتغذیه (چاقی، لاغری، کم‌وزنی کوتاه‌قدی) و کمبود ریز مغذی‌ها می‌شود را کنترل یا حذف نمود و باتوجه به وضعیت اقتصادی از موادغذایی ضروری و سالم استفاده نمود. اگر مسیر درست و روش صحیح تغذیه را بدانیم قطعاً با حداقل درآمد با جایگزین کردن غذاهای ارزان ارزشمند، می‌توانیم مواد مغذی را به کفایت دریافت کرده و از سلامتی و تندرستی برخوردار باشیم.

 رزازی، در راستای شعار ترویج الگوی غذایی سالم با جایگزین‌های غذایی سالم توصیه ما این است که:

به‌جای مصرف نان بدون سبوس یا برنج ساده  از نان سبوسدار یا برنج مخلوط

و به‌جای مصرف گوشت قرمز پرچرب یا مرغ با پوست یا کله پاچه از مرغ بدون پوست یا ماهی یا بوقلمون یا تخم مرغ و حبوبات

و به‌جای مصرف آبمیوه صنعتی از میوه فصل

و به‌جای مصرف روغن جامد نباتی از روغن مایع

و به‌جای مصرف انواع سس‌ها از آبلیمو، آب نارنج، روغن زیتون و سبزی‌های خشک همراه سالاد

و به‌جای مصرف نمک دریا یا سنگ نمک از نمک یددار تصفیه شده

به‌جای نمک از ادویه جات و سبزی‌های خشک برای طعم دادن به غذا

به‌جای کیک و شیرینی از انواع میوهای تازه و خشک و سبزی ها در میان وعده

به‌جای آجیل شور از آجیل خام و کم نمک

و به‌جای مصرف نوشابه گازدار یا دلستر از دوغ بدون گاز مصرف شود.

 http://www.qums.ac.ir