• ساعت : ۰۷:۵۶
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۹/۰۱ 
خفگی با گاز مونوكسید كربن، قابل پیشگیری است

مونوکسید کربن (CO)، گازی بی رنگ و بی بو است و بیشتر افراد در ابتدا منتشر شدن آن را احساس نمی کنند و عمده ترین منبع تولید این گاز، سوخت ناقص نفت و گاز است. اما اصولا در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی به ویژه در محیط های دربسته و فاقد اکسیژن ممکن است، تولید شود.

 مهندس حمید گلناری، کارشناس مسؤول امور کاهش و مدیریت خطر بلایا و حوادث مرکز بهداشت استان قزوین گفت: امسال نیز با آغاز فصل سرما در استان قزوین خبرهای تلخی از مرگ و مسمومیّت افراد بر اثر استشمام گاز مونوکسید کربن شنیده می شود، این در حالیست که با رعایت نکات ایمنی می توان از بروز مسمومیت و مرگ های ناشی از آن به راحتی پیشگیری کرد. تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون ما تقریباً ۲۵۰ برابر بیش از اکسیژن است، لذا با بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق به سرعت باعث ایجاد مسمومیّت خواهد شد و اکسیژن رسانی به بافت های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می کند که به علت بی رنگ و بی بو بودن این گاز، ممکن است وجود آن در محیط، تا زمان ایجاد علائم مسمومیّت شدید مورد توجه واقع نشود.

این مقام با بیان اینکه مسمومیت با گاز مونوکسید کربن برای گروه های آسیب پذیر از قبیل نوزادان، زنان باردار، افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی و بیماران قلبی بسیار خطرناک است و حتی تنفّس مقدار کمی از این گاز می تواند به سلامت آنها آسیب برساند، افزود: از جمله مهمترین منابع تولید این گاز را می توان به استفاده از وسایل نا ایمن و غیر استاندارد برای گرمایش و یا نداشتن دودکش تخلیه گازهای آلوده در اینگونه وسایل و نیز مسدود بودن مسیر دودکش اشاره کرد. در ضمن به موارد دیگری از قبیل نا ایمن بودن اجاق گاز، آبگرمکن، چراغ‌های گازی خوراک پزی، دیزل های تولید برق خانگی در زمان قطع برق، بخاری گازی، شومینه و حتی روشن بودن خودرو در محیط بسته پارکینگ خانه  می توان به عنوان برخی دیگر از عوامل انتشار این گاز اشاره کرد. وسایلی همچون بخاری هیزمی و شومینه و احتراق چوب و ذغال نیز از عوامل تولید مونوکسید کربن هستند که بر اثر سوختن ناقص و وجود نداشتن تهویه مناسب هوا، سبب مسمومیت افراد می‌شوند.

وی در ادامه گفت: یکی از مشکلات مربوط به خفگی یا مسمومیت ناشی از انتشار گاز مونوکسید کربن مربوط به لانه سازی پرندگان کوچک از قبیل گنجشک و پرستو در داخل کلاهک خروج دود بخاری ها و وسایل گرمایش است. لذا قبل از استفاده از وسایل گرمایش باید کلیه مسیرهای خروج دود و سالم بودن آنها کنترل شوند. در ضمن روشن کردن خودرو در پارکینگ های مسقف همجوار با اطاق مسکونی که برای گرم شدن خودرو انجام می شود نیز می تواند از دلایل دیگر انتشار این گاز در منازل باشد.

گلناری، با بیان اینکه در محیط های سربسته مانند اتاق، آپارتمان و چادر مسافرتی و داخل خودروی روشن و متوقف به ویژه زمانی که راه های خروج هوا و تهویه آن بسته شده باشد، خطر مسمومیت با گاز به شدت افزایش می‌یابد، تصریح کرد: باید امن ترین شیوه گرمایش خانه و محیط کار را انتخاب کرده و در صورتی که قصد دارید از وسایل گرمایشی گازی استفاده کنید، برای نصب از افراد کارشناس بهره بگیرید. در ضمن لازم است از وجود تهویه ایمن و استاندارد، دودکش از جنس بدنه و کلاهک H مورد تایید، مطمئن شده و مسیر خروج دودکش هرگز با قرار دادن در ظرف آب مسدود نشوند.

امتیاز :  ۲.۵۰ |  مجموع :  ۴

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0