• ساعت : ۱۳:۱۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۱۲/۲۰ 
چگونه در ایام تعطیلات نوروز فرمان سلامتی را در دستان خود بگیریم

هرساله تعداد زیادی از مسافرتها در تعطیلات مذکور انجام می شود. هرچند عید 1402 با بهار قرآن و ماه مبارک رمضان مزین شده است و ان شاالله از این ماه پرفیض و برکت همگی بهره کافی را ببریم، ولیکن برخی از شهروندان به دلایلی ممکن است مجبور به سفر شوند. بنابراین برای اینکه سفری خوش و سلامت را تجربه کنیم باید از قبل برنامه ریزی نماییم.

مهندس حمید گلناری، کارشناس مسئول امور کاهش خطر بلایا و حوادث معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بیان این مطلب افزود: گام اول برای برنامه ریزی مسافرت، تصمیم برای انتخاب مکان و زمان سفر است. قبل از سفر حتماً باید شرایط آب و هوائی در مسیر سفر و مقصد را بدانیم و انتخاب کنیم. اگر در حین مسیر سفر و مقصد شرایط آب و هوایی نا مناسب باشد، ممکن است با مخاطراتی مواجه شویم که سلامت ما را به خطر انداخته و یا سفر خوشی را تجربه نکنیم.

در حال حاضر مرگ و آسیب ها و تلفات ناشی از حوادث خصوصاً حوادث ترافیکی و بلایا در ایران نسبت به کشورهای دنیا زیاد بوده و یکی از عوامل مهم در کاهش میانگین عمر و تلفات و صدمات ناشی از آن است. در طی 10ماهه نخست سال 1401 به نسبت مشابه سال گذشته شاهد افزایش و رشد 14درصدی تلفات ناشی از حوادث ترافیکی در کشور و به تبع آن در استان قزوین بودیم. این موضوع در عرصه سلامت بسیار آمار حائز اهمیتی بوده و همه ساله مسئولین در مناسبتهای مختلف از جمله سفرهای نوروزی، تابستان  و تعطیلات مهم برنامه ریزی می نمایند. ولیکن باید قبول کرد مردم می توانند با روش های صحیح زندگی و آمادگی در مواجهه با مخاطرات و رانندگی و سفر ایمن، درصد بسیار بالائی در کاهش این تلفات و خسارات و مرگ ها نقش ایفا نمایند. لذا اگر می خواهیم با سفر کردن ایام شادی را ایجاد کرده و بر سلامت جسمی و روانی خود و خانواده ارتقاء دهیم، باید مسایل زیر را قبل از سفر بدانیم و اگر قصد سفر در ایام تعطیلات نوروز داریم، فرمان سلامتی را در دستان خود بگیریم:

ایمنی در سفر

· از سفر در شرایط جوی نا مناسب پرهیز نماییم و اگر قصد عبور از جاده های کوهستانی در شرایط نامساعد جوی را داریم، حتماً وسایل ایمنی و زنجیر چرخ و لباس گرم همراه داشته باشیم.

· قبل از شروع مسافرت و ورود به جاده های برون شهری، از ایمنی وسیله نقلیه خود مطمئن شده و توسط متخصصان بازرسی نماییم.

· توجه لازم را به سوخت خودرو داشته باشیم و حتی الامکان سعی کنیم در سفرهای برون شهری سوخت خودرو از نصف کمتر نگردد.

· از انتخاب مسیرها و مقصد های شلوغ و پر ترافیک پرهیز کنیم.

· همواره شیشه های اتومبیل خود را تمیز نگه داریم تا دید بهتری داشته باشیم.

· متانت، صبر و آرامش نشانگر بهتری از شخصیت ماست، پس سعی کنیم هنگام رانندگی هم این تعامل صحیح اجتماعی را به معرض نمابش بگذاریم.

· قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنیم.

· عامل انسانی و رفتارهای راننده یکی از مهمترین دلایل بروز تصادفات است، بنابراین با سرعت مجاز رانندگی کنیم و از رفتارهای پرخطر در رانندگی پرهیز نماییم.

· در حالت خواب آلودگی رانندگی نکنیم و استراحت کافی در حین سفر داشته باشیم.

· از حمل بارهای حجیم که مانع بسته شدن در صندوق عقب خودرو و یا حجم زیاد در باربند می شوند، خودداری نمایید.

· کمربند ایمنی را ببندیم و از سالم بودن سیستم های ایربک و ایمنی در تصادفات مطمئن شویم.

· حواس پرتی راننده یکی از علل اصلی تصادفات رانندگی است. حرکاتی مانند کنترل و تنظیم درجه حرارت داخلی خودرو، تنظیم رادیو و پخش، شماره گیری یا ارسال پیام و استفاده از تلفن همراه، خوردن و آشامیدن، حرکت یک شی مثل افتادن لیوان، استعمال دخانیات و... می توانند باعث تصادفات شوند. 

· از انجام حرکات نمایشی پرهیز نماییم.

· از سرعت زیاد و ترمزهای پی در پی پرهیز نماییم تا مصرف سوخت را کاهش داده و ضمن کاهش آلودگی هوا، سفر مطمئنی داشته باشیم.

· مسیر حرکت خود را ناگهان تغییر ندهیم.

· هنگام رانندگی فاصله طولی را با خودروی جلویی رعایت کنیم.

· برای توقف خودرو در جاده ها و اتوبان ها از محل های تعیین شده استفاده نماییم.

· قبل از برپائی چادر اسکان در توقفگاه ها و محل های استراحت از شرایط جوی منطقه مطلع شویم.

· قبل از سفر لیستی از لوازم ضروری خانواده تهیه و به همراه ببریم.

جعبه کمکهای اولیه و داروهای ضروری به همراه داشته باشیم.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0