• ساعت : ۱۳:۵۴
  • تاريخ :
     ۱۴۰۲/۰۳/۰۳ 
شیوع مصرف دخانیات در استان قزوین بالاست

دکتر جلال رحمانی، رئیس مرکز بهداشت استان قزوین در جلسه هماهنگی «هفته ملی بدون دخانیات» در جمع مدیران گروه های این معاونت اظهار داشت: براساس مطالعه steps شیوع مصرف دخانیات درافراد بالای 18 سال در کشور  19.4 درصد می باشد  و این میزان در استان قزوین 23.6 درصد است و استان قزوین رتبه 6 کشوری را دارا می باشد.

دکتر رحمانی بیان کرد: قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، با صدور پروانه فروش محصولات دخانی، هدف کاهش دسترسی فیزیکی افراد به سیگار را دنبال می کند ، روند ساماندهی واحد های صنفی فروش دخانیات در استان قزوین از سال 1395 تا 1401 را مطلوب ارزیابی و خاطر نشان کرد هم اکنون بیش از 70 درصد خرده فروشی محصولات دخانی دارای پروانه کسب، موفق به دریافت پروانه فروش محصولات دخانی شده اند. در همین راستا بازرسان بهداشتی در سال گذشته به هزار و 814 واحد صنفی اخطار دادند، 152 واحد صنفی متخلف را به مراجع قضایی معرفی و 10 واحد صنفی را نیز پلمب کردند.

معاون بهداشت دانشگاه با اشاره به شعار ملی سال  1402 در خصوص دخانیات با عنوان «حفظ سلامت مردم با ممنوعیت جامع تبلیغات دخانیات» گفت: عوامل صنعت دخانیات از طریق توزیع استندهای فروش جذاب ، سعی در تبلیغ محصولات دخانی و جذب نوجوانان و جوانان به خرید آنها دارند. وی تاکید کرد خواربار فروشی ها، سوپر مارکت ها و سقط فروشی ها باید توجه داشته باشند طبق قانون ساماندهی استندها ،قفسه های نگهداری فروش کالاهای دخانی باید درپوش دار ،بدون نورپردازی و تبلیغات بوده و جز در زمان فروش قابل رویت نباشد و نباید پشت فروشنده نصب شده باشد.

وی خاطر نشان کرد: کارشناسان حوزه معاونت بهداشتی با استفاده از سامانه ملی پاسخگویی به شکایات مردمی 190 وزارت بهداشت با متخلفین حوزه عرضه وفروش محصولات دخانیات برخورد قانونی خواهند کرد.

امتیاز :  ۳.۰۰ |  مجموع :  ۱

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0